De verkoop van Renault komt steeds meer onder druk te staan van de zwakkere
economische groei in de wereld en de sterk gestegen brandstofprijzen. Dat
maakte het bedrijf woensdag bekend.

De wereldwijde verkoop van Renault en zijn dochtermerken in de eerste
helft van dit jaar steeg met 4,3 procent tot 1,325 miljoen voertuigen. Over
het hele jaar neemt de verkoop met 5 tot 10 procent toe, met een grotere
kans op een groei van 5 procent, stelt verkoopdirecteur Patrick Blain.

Eerder dacht Renault dat de verkoop nog met 10 procent zou stijgen in 2008.
"De economische situatie is sinds het einde van vorig jaar dramatisch
veranderd", aldus Blain.

Ook andere autoconcerns zoals Fiat en PSA Peugeot-Citroën hebben aangegeven
veel last te hebben van de afzwakkende economie en de hoge brandstofprijzen.
Daardoor zijn veel mensen huiverig geworden om een nieuwe auto te kopen. Ook
ondervinden autofabrikanten hinder van de gestegen prijzen voor grondstoffen
als staal en plastic.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl